København sporvognslinje 2 (nedlagt)

By: København (Danmark).
Sporlængde: 11,2 km.

Sporvidde: 1435 mm (normalspor).
Åbnet: 16. oktober 1901.
Nedlagt: 19. oktober 1969.

Linjen kørte fra Brønshøj til Sundbyvesterplads.


Sporvejsmuseet - 150 års kavalkade
Bruger: SporvognDK.
Sprog: Dansk.
Dato: 31. august 2013.
Motorvogn nr. 614, Københavns Sporveje.

København
Danmark 3.75

Motorvogn nr. 614, Københavns Sporveje
Udgiver: Danmark.
Dato: 1994.
Bogiemotorvogn på Gyldenløvesgade/Farimagsgade.

Bogiemotorvogn på Gyldenløvesgade/Farimagsgade
Fotograf: Henrik Effersøe.
Udgiver: HT museum.
Dato: 17. oktober 1969.
Fem ledvogne ved en sporvognsstandsning, på H.C. Andersens Boulevard.
Motorvogn 706 med bivogn, på Rådhuspladsen.

Motorvogn 706 med bivogn, på Rådhuspladsen
Udgiver: Sporvejshistorisk Selskab (SHS).
Dato: 1966.
Børsgade ud for Børsen.

Børsgade ud for Børsen
Udgiver: Sporvejshistorisk Selskab (SHS).
Dato: 22. april 1965.
Linje 7 og ledvogn 833, på Brønshøj Torv.

Linie 2-vognen er en nyleveret tyskbygget ledvogn, menes linie 7-vogntoget består af en bogiemotorvogn fra 1930'erne og en scrapbivogn fra 1940'erne.

Linje 7 og ledvogn 833, på Brønshøj Torv
Udgiver: Sporvejshistorisk Selskab (SHS).
Dato: April 1961.
Ledvogn 801, på Amagerbrogade.

KS nr. 801 var den første Düwag ledvogn i København, i den oprindelige bemaling.
To af de 100 københavnske ledvogne leveredes creme med grønne stafferinger. Det var 801 og 802.
Det mest sete billede i 2012.

Ledvogn 801, på Amagerbrogade
Arkiv: Thomas Coenen-Bache.
Dato: 18. september 1960.
Tivolis hovedindgang ved Vesterbrogade. The main entrance of Tivoli about 1925.
Gyldenløvesgade ca. 1925.

Gyldenløvesgade ca. 1925
Tegner: Paul Fischer.
Udgiver: Kjøbenhavns Understøttelsesforening.
Dato: 1924 til 1926.
Linie 1 og linje 2, på Rådhuspladsen.

Linie 1 og linje 2, på Rådhuspladsen
Udgiver: Rudolf Olsen Kunstforlag.
Amagerbrogade, vinteren 1942-1943.

Amagerbrogade, vinteren 1942-1943
Tegner: John Lundgren.
Udgiver: Sporvejshistorisk Selskab (SHS).
Nye Danske af 1864. Med linje 2.

79 Aars Erfaring i Forsikring.
Nye Danske af 1864
Central 642 Købhvn. K 

Nye Danske af 1864. Med linje 2
Udgiver: F.E.Borrding a/s KBHVN.
Siden af model af Lundings bogiemotorvogn, som linje 2.
Forsiden af model af Lundings bogiemotorvogn, som linje 2.
Motorvogn nr. 302, Københavns Sporveje. Brønshøj Torv i de gamle dage.

Endestationen for linje 2 og 11. Linje 2 kom til Brønshøj den 20. november 1929. Linje 11 blev oprettet den 22. april 1944.

Motorvogn nr. 302, Københavns Sporveje. Brønshøj Torv i de gamle dage
Tegner: John Lundgren.
Udgiver: Linde Apotek.
Motorvogn nr. 447 med bivogn, Københavns Sporveje, Brønshøj Torv i de gamle dage.

Linje 2 sommeren 1943. Den første "scrapmotorvogn" nr. 447, blev indsat i drift på linje 2 den 10. november 1942. Vognene blev kaldt "sparevogne" eller "swingpjatter" på grund af den duvende kørsel.
Motorvogn nr. 77 med bivogn, Københavns Sporveje. Brønshøj Torv i de gamle dage.

Endestationen for linje 2 vinteren 1938-39. De gamle sporvogne udgik helt af driften fra 1. maj 1966, og de fleste endte deres dage i et flammende bål på lossepladsen i Sydhavnen. Enkelte er bevaret, og det er stadig muligt at kunne opleve en tur med en gammel sporvogn på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.
Linje 2 blev "bussificeret" den 19. oktober 1969.
Ledvogn nr. 806, Københavns Sporveje.

Spovognenes farvede linjeskilte var et både praktisk og meget festligt indslag i bybilledet, der om aften blev yderligere forstærket med de kulørte taglanterner i alle mulige farvekombinationer. De sidste moderne ledvogne blev bygget kun ganske kort tid inden den endelige afviklig af sporvognsdriften og vognene blev solgt til Alexandria i Ægypten.

Ledvogn nr. 806, Københavns Sporveje
Tegner: John Lundgren.
Udgiver: Linde Apotek.
Motorvogn nr. 704 med bivogn, Københavns Sporveje.

"Den nye linje 2" også populært kaldt "Dukke Lise" blev kun fremstillet i 8 eksemplarer lige efter 2. verdenskrig. En vogn er bevaret og kan ses på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Linje 2 blev kaldt "Danskeren" på grund af de rød/hvide linjefarver. Linjen blev omstillet til busdrift den 18. oktober 1969.

Motorvogn nr. 704 med bivogn, Københavns Sporveje
Tegner: John Lundgren.
Udgiver: Linde Apotek.

Se også

Andre ting fra Københavns Sporveje (KS)
Billetter fra Københavns Sporveje (KS)
Fotos fra Københavns Sporveje (KS)
Links om sporvogne i København
Sporvognslinjer i København
Sporvognsmuseer i København
Sporvognsselskaber i København
Videoer om sporvogne i København

Sidst opdateret: 11. marts 2017.

© 2004-2017: Henrik Boye
Tysklands flag
Storbritanniens flag
Udviklet af: Silas Boye Nissen
SPORVOGNSREJSER