SPORVOGNSREJSER

Postkort: Skjoldenæsholm normalspor med dobbeltdækker-motorvogn 22 foran Sporvejsmuseet (2007)

Endestation: Sporvejsmuseet.
Arkiv: Henrik Boye.
Udgiver: Sporvejshistorisk Selskab (SHS).
Dato: 2007.
By: Skjoldenæsholm (Danmark).

Billedet viser

Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Åbent regelmæssigt

1435 mmSkjoldenæsholm normalspor: Sporvejsmuseet - Eilers Eg
I drift

Skjoldenæsholm dobbeltdækker-motorvogn 22 (ex København dobbeltdækker-motorvogn 22), fabrik F. S. Schultz, beskiltet linje 3 Charlottenlund, sammenkoblet med:
Skjoldenæsholm bivogn 1253 (ex København bivogn 409), fabrik Scandia, serie 412-436, bredde 2.00 m, længde 10.00 m, produceret 1912, 2 aksler, sammenkoblet med:
Skjoldenæsholm åben bivogn 389 (ex København åben bivogn 389), fabrik Scandia, type Åben bivogn, serie 201-220,251-270, bredde 2.10 m, længde 8.00 m, produceret 1901, med 38 siddepladser og 9 ståpladser.

Beskrivelse

Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

I sommeren 2007 kunne Sporvejsmuseet tage den restaurerede toetages motorvogn KS nr. 22 i brug. Vognen er bygget i 1900 som akkumulatorvogn, men blev allerede i 1902 ombygget til luftledningsdrift. I 1924 fjernedes den øverste etage, men vognen fortsatte som trafikvogn indtil ca. 1950, hvorefter den ombyggedes til skinneslibevogn. Som sådan anvendtes den til 1972.
Begge vogntogets bivogne, den lukkede KS nr. 1253 og den åbne KS nr. 389, er bygget af Scandia i 1909.

Postkort: Skjoldenæsholm normalspor med dobbeltdækker-motorvogn 22 foran Sporvejsmuseet (2007)

Se billedet i høj opløsning. Venligst giv besked hvis billedet benyttes, og indsend gerne dine egne sporvognsbilleder.

Tilføj en kommentar

Placeret på et kort

Sidst opdateret: 1. september 2024.