SPORVOGNSREJSER

Plakat: København sporvognslinje 8 med motorvogn 484 (1972)

Arkiv: Henrik Boye.
Udgiver: Københavns Sporveje (KS).
Dato: 22. april 1972.
By: København (Danmark).

Billedet viser

Københavns Sporveje (KS)
Nedlagt

København sporvognslinje 8: Degnemose Allé - Bodenhoffs Plads
Nedlagt

København motorvogn 484, fabrik Københavns Sporveje (KS), type Scrapmotorvogn, serie 447-490, bredde 2.15 m, længde 10.40 m, produceret 1942-1947, med 22 siddepladser og 26 ståpladser, 2 aksler, beskiltet Bellahøj.

København motorvogn 325 (ex København motorvogn 625), fabrik Scandia, serie 315-339, bredde 2.00 m, længde 9.00 m, produceret 1912, 2 aksler, beskiltet linje 8, sammenkoblet med:
København bivogn 1425 (ex København bivogn 881), fabrik Scandia, serie 817-916, længde 10.00 m, produceret 1916-1917, 2 aksler.

København dobbeltdækker-motorvogn 419 (ex Frederiksberg dobbeltdækker-motorvogn 50), fabrik Falkenried/N. Larsen/Vulcan, type Frederiksberg Sporveje, bredde 2.00 m, længde 8.00 m, med 43 siddepladser og 6 ståpladser, 2 aksler, beskiltet linje 8 Kapelvej.

København motorvogn 293, fabrik Scandia, type Hovedtype, bredde 2.10 m, længde 8.90 m, produceret 1901-1910, med 20 siddepladser og 26 ståpladser, 2 aksler, beskiltet linje 16 Søborg.

København ledvogn 884, fabrik Düwag, serie 801-900, bredde 2.20 m, længde 19.10 m, produceret 1960-1968, med 36 siddepladser og 119 ståpladser, 6 aksler, beskiltet linje 5 Husum.

København ledvogn 801, fabrik Düwag, serie 801-900, bredde 2.20 m, længde 19.10 m, produceret 1960-1968, med 36 siddepladser og 119 ståpladser, 6 aksler, beskiltet linje 5 Husum.

Beskrivelse

Sporvogne
i København 1863-1972
22. oktober 1863 Den første hestesporvognslinie oprettes * 1863-95 9 sporvejs- og omnibusselskaber oprettes * 1897-1902 Sammen-slutning til A/s "De kjøbenhavnske Sporveje", "Frederiksberg Sporvejs- og Elektricitets A/S" og "A/S Tuborg-Klampenborg elektriske Sporveje" (det senere NESA) * 1899 Elektrisk sporvejsdrift * 1911 "Københavns Sporveje" oprettes som kommunalt trafikselskab ved overtagelse af A/S "De kjøbenhsavnske Sporveje" * 1913 Motorbusdriften begynder * 1915 Hestesporvognsdriften nedlægges * 1917 Hesteomnibusdriften nedlægges * 1919 "Frederiksberg Sporvejs- og Elektricitets A/S" overtages efter overenskomst af Københavns Sporveje * 1919-39 Nye sporvogns- og buslinier oprettes * 1940-45 Passagertallet stiger kraftigt - ingen fornyelse af materiel og anlæg * 1950-63 Buslinier oprettes - enkelte sporvognslinier nedlægges * 1964-1972 Sporvognslier nedlægges og erstattes af buslinier * 22. april 1972 Sporvognsdriften ophører.

Plakat: København sporvognslinje 8 med motorvogn 484  (1972)

Se billedet i høj opløsning. Venligst giv besked hvis billedet benyttes, og indsend gerne dine egne sporvognsbilleder.

Tilføj en kommentar

Placeret på et kort

Sidst opdateret: 3. april 2024.