Om Henrik Boye
Henrik Boye har været medlem af den danske sporvognsforening Sporvejshistorisk Selskab (SHS) siden 1975. Han har rejst verden tynd for at opleve sporvogne og letbaner siden 1980. De sidste mange år har han besøgt cirka 25 sporvognsbyer om året og er blevet kaldt Danmarks største ukronede letbane-nørd - i ordets mest positive forstand.
"Jeg har fotograferet sporvogne i Kairo og i Mexico City, og så har jeg set sporvogne i Skt. Petersborg, dengang det stadigvæk hed Leningrad."Det startede med den sidste sporvogn i København
Og Henrik ved præcis, hvornår den særprægede interesse opstod.
"Jeg var med den sidste sporvogn, der kørte i København den 22. april 1972. Det var der, interessen opstod."Mange af de gamle sporvogne i København kører den dag i dag i Alexandria, mens andre kan findes på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.
Favorit sporvognsby
Når man spørger Henrik Boye om, hvilken af de mange letbaner han har set, der er hans favorit, er der mange om buddet.
"Jeg synes, at mange af de nye anlæg i Frankrig er noget særligt. Lyon og Grenoble eksempelvis. De er virkelig gennemførte. Tidligere var min favorit Blackpool i England, hvor man har dobbeltdækker-sporvogne. Til min 60-års fødselsdag var vi på Isle of Man hvor de har en hestetrukken sporvogn, der kører i sommerhalvåret til ære for turisterne."Letbane eller sporvogn?
I Danmark benyttes sporvogne eller sporveje typisk om de gamle systemer i Aarhus, Odense og København der blev nedlagt i 1972. Hvorimod ordet letbane bruges om de nye systemer der er åbnet indenfor de seneste år i de samme byer. I udlandet hvor man ikke nedlagde sporvognene benyttes ordene dog ofte i flæng og grænsen mellem hvad der er det ene eller det andet er ikke veldefineret.
"I London kører der trams, og i Gøteborg spårvägar. I Tyskland kaldes de typisk Straßenbahnen og i Spanien Tranvía. Seattle, Portland, og Washington D.C. har streetcars mens Pittsburg og San Jose kalder dem light rails. Kært barn har mange navne."Et transportmiddel i fremgang
I disse år bygges der mange nye sporvognsystemer verden over. Alene i Danmark får Aarhus, Odense og København letbaner i disse år. I Europa er det kun Albanien og Island som ikke har en eneste sporvognsby. Sporvogne er dermed en udbredt transportform i rivende udvikling, og Henrik har en klar opfordring til dem, der er skeptiske over for letbaner:
"Prøv den, prøv den, prøv den! Der er en hel anden grad af komfort i en letbane, end der er i en bybus. Så min klare opfordring er, at man prøver den."Hjemmesiden Sporvognsrejser
For at dele sin interesse med verden og sprede kendskabet til sporvogne, startede Henrik Boye i 2004 hjemmesiden Sporvognsrejser. Her benyttes ordene sporvogne og letbaner i deres videste forstand, og hjemmesiden har med tiden udviklet sig til en stor database med oplysninger om sporvogne i mere end 600 byer i 86 lande.
"Jeg håber at siderne kan give inspiration til at besøge en sporvognsby da den bedste måde at se og føle en by er fra en sporvogn. Sporvogne er det bedste kollektive transportmiddel da sporvogne kommer hurtigere frem og kan indeholde langt flere passagerer end bybusser." "Hvis du har nogen spørgsmål eller kommentarer til hjemmesiden, så send dem gerne til mig. Jeg modtager også meget gerne dine sporvognsbilleder og fremviser dem her på siden. Hvis du ønsker at bruge nogen af sporvognsbillederne, vil jeg gerne have besked først."Kontaktoplysninger
Henrik Boye
Viaduktvej 61
5500 Middelfart
DK - Danmark
hb@sporvognsrejser.dk