København sporvognslinje 11 (nedlagt)

By: København (Danmark).
Sporlængde: 12,7 km (nedlagt).

Sporvidde: 1435 mm (normalspor).
Åbnet: 22. april 1944.
Nedlagt: 21. juli 1958.

Københavns Sporveje (KS) (nedlagt)
Linjen kørte fra Husum til Mozarts Plads.

Scrapvogntog, Københavns Sporveje. Brønshøj Torv i de gamle dage.Et af de nyindsatte "scraptog" på linje 11 blev oprettet den 22. april 1944 med rute imellem Brønshøj og Kg. Enghave. Den 29. november 1945 forlængedes linjen til Husum, og den 16. oktober 1953 blev den omlagt ad Godthåbsvej.
Linje 11 blev nedlagt den 21. juli 1958.
Motorvogn nr. 302, Københavns Sporveje. Brønshøj Torv i de gamle dage.Endestationen for linje 2 og 11. Linje 2 kom til Brønshøj den 20. november 1929. Linje 11 blev oprettet den 22. april 1944.
Motorvogn nr. 450 med bivogn, Københavns Sporveje.Linje 11 var et barn af 2. verdenskrig. Den blev oprettet den 22. april 1944 med rute fra Brønshøj Torv til Kongens Enghave. Straks fra starten blev de nybyggede "scrapvogne" indsat på linien, men senere mistede den sin betydning og blev kun betjent med gammelt materiel. Linien blev nedlagt 21.juli 1958. På grund af de grønne og blå linjefarver fik den tilnavnet "Undulaten".

Motorvogn nr. 450 med bivogn, Københavns Sporveje
Tegner: John Lundgren.
Udgiver: Linde Apotek.
Motorvogn nr. 311 med bivogn, Københavns Sporveje.Arkitekt Knud Valdemar Engelhardt tegnede denne motorvognstype, som i 1910 blev bygget hos "Scandia" i Randers. Selv om der kun blev bygget 10 eksemplarer, dannede vogntypen alligevel forbillede for mange Københavns Sporvejes senere vognanskaffelser. Vognene blev, som her vist, under 2. verdenskrig ombygget med forlængede perroner og undervogn.

Motorvogn nr. 311 med bivogn, Københavns Sporveje
Tegner: John Lundgren.
Udgiver: Linde Apotek.
Rådhuspladsen, sommeren 1946.Linierne 11 og 19 trafikeredes af de såkaldte scrapvogne fra linernes oprettelse i henholdsvis 1944 og 1943 til 1950. Resten af liniernes levetid trafikeredes de kun af gammelt materiel.

Rådhuspladsen, sommeren 1946
Tegner: John Lundgren.
Udgiver: Sporvejshistorisk Selskab (SHS).
Dato: 1946.
København motorvogn 327 på sporvognslinje 11 ved endestationen Mozarts Plads (1956-1958).

København motorvogn 327 på sporvognslinje 11 ved endestationen Mozarts Plads (1956-1958)
Udgiver: Sporvejshistorisk Selskab (SHS).
Dato: 1956 til 1958.
København motorvogn 325 på sporvognslinje 11 ved stoppestedet Axeltorv (1958).Stoppestedet er designet af arkitekt Thorvald Jørgensen i 1904.

København motorvogn 325 på sporvognslinje 11 ved stoppestedet Axeltorv (1958)
Fotograf: Per Bech Petersen.
Udgiver: HT museum.
Dato: 1. juli 1958.

Tilføj en kommentar

Dit navn

Se også

Andre ting fra Københavns Sporveje (KS)
Billetter fra Københavns Sporveje (KS)
Fotos fra Københavns Sporveje (KS)
Links om sporvogne i København
Sporvognslinjer i København
Sporvognsmuseer i København
Sporvognsselskaber i København
Videoer om sporvogne i København

© 2004-2020: Henrik Boye

Tysklands flag

Storbritanniens flag

Følg Sporvognsrejser på Facebook

SPORVOGNSREJSER

Sporvognsrejser logo