København sporvognslinje 5 (nedlagt)

By: København (Danmark).
Sporlængde: 14,2 km.
Køretid: 53 min.

Sporvidde: 1435 mm (normalspor).
Åbnet: 24. april 1903.
Nedlagt: 23. april 1972.

Linjen kørte fra Husum til Formosavej.


Trams in Copenhagen 1972 (Sporvogne i København 1972)
Bruger: Hans Jørgen Lerstrup Larsen.
Sprog: Dansk.
Dato: 23. april 1972.
København ledvogn 896 på sporvognslinje 5 ved endestationen Husum (Husumtorv) (1972).

Sidste driftvogn om natten den 23. april 1972.

Afskedkavalkade for sidste sporvogn på linje 5. Brønshøj Torv 23. april 1972
Bruger: Mikkel.
Sprog: Dansk.
Dato: 23. april 1972.
København motorvogn 575 på sporvognslinje 5 på gaden Frederiksborggade (1972).
København ledvogn 898 på sporvognslinje 5 ved endestationen Formosavej (1972).
Ledvogn 877 som lige har kørt ud af endestationen Formosavej.

Ledvogn 877 som lige har kørt ud af endestationen Formosavej
Fotograf: Henrik Boye.
Dato: 22. april 1972.
København sporvognslinje 5 ved endestationen Formosavej (1972).

København sporvognslinje 5 ved endestationen Formosavej (1972)
Fotograf: Henrik Boye.
Dato: 22. april 1972.
København sporvognslinje 5 ved endestationen Formosavej (1972).

København sporvognslinje 5 ved endestationen Formosavej (1972)
Fotograf: Henrik Boye.
Dato: 22. april 1972.
København sporvognslinje 5 på vejen Backersvej (1972).

København sporvognslinje 5 på vejen Backersvej (1972)
Fotograf: Henrik Boye.
Dato: 22. april 1972.
Stoppestedet Ved Langebro.

Det mest sete billede i 2009.
Er udgivet som Postkort. Pris 5.00 kr. eller 0.70 €

Stoppestedet Ved Langebro
Fotograf: Henrik Boye.
Dato: 22. april 1972.
København motorvogn 567 på sporvognslinje 5 på gaden Ved Vandkunsten (1972).
Med ledvogn på den sidste driftdag i København.

Københavns Sporveje 22-4-1972

Sporvognslinie 5 - april 1972
Bruger: OscarZulu8.
Sprog: Dansk.
Dato: April 1972.
København ledvogn 892 på sporvognslinje 5 på vejen Frederiksundsvej, Husum (1972).
København ledvogn 892 på sporvognslinje 5 på vejen Frederikssundsvej (1972).
København ledvogn 896 på sporvognslinje 5 ved endestationen Husum (Husumtorv) (1972).
København ledvogn 892 på sporvognslinje 5 ved endestationen Husum (Husumtorv) (1972).
København sporvognslinje 5 ved endestationen Husum (Husumtorv) (1972).
København sporvognslinje 5 ved endestationen Husum (Husumtorv) (1972).
København sporvognslinje 5 ved endestationen Husum (Husumtorv) (1972).
København motorvogn 610 på sporvognslinje 5 på gaden Nørregade (1972).

"Flere og flere går om ad Nørregade" var i mange år et slogan for Daells Varehus, og stoppestederne ved varehuset var nogle af de mest benyttede på linie 5. Et bogievogntog holder på billedet ved Daells Varehus i Nørregade i sidste halvdel af 1960'erne. (KS' hovedværksted 1934), havde en fortid hos NESA, hvor den havde nr. 922. NESA's sporvognstrafik ophørte i 1953. Linie 5 var den sidste sporvognslinie i København. Den overgik til busdrift i 1972.

København motorvogn 610 på sporvognslinje 5 på gaden Nørregade (1972)
Udgiver: Sporvejshistorisk Selskab (SHS).
Dato: 1972.
København ledvogn 900 på sporvognslinje 5 på gaden Rådhusstræde (1968).

København ledvogn 900 på sporvognslinje 5 på gaden Rådhusstræde (1968)
Udgiver: Sporvejshistorisk Selskab (SHS).
Dato: 8. marts 1968.
København motorvogn 470 på sporvognslinje 5 på vejen Frederikssundsvej (1967).

Motorvognen og en bivogn magen til ejes nu af Sporvejshistorisk Selskab.

København motorvogn 470 på sporvognslinje 5 på vejen Frederikssundsvej (1967)
Udgiver: Sporvejshistorisk Selskab (SHS).
Dato: 10. september 1967.
København ledvogn 801 på sporvognslinje 5 på gaden Amagerbrogade (1960).

KS nr. 801 var den første Düwag ledvogn i København, i den oprindelige bemaling.
To af de 100 københavnske ledvogne leveredes creme med grønne stafferinger. Det var 801 og 802.
Det mest sete billede i 2012.

København ledvogn 801 på sporvognslinje 5 på gaden Amagerbrogade (1960)
Arkiv: Thomas Coenen-Bache.
Dato: 18. september 1960.
Endestationen Sundby Hospital. Vinteren 1942.

Endestationen Sundby Hospital. Vinteren 1942
Tegner: John Lundgren.
Udgiver: Sporvejshistorisk Selskab (SHS).
Dato: November 1942 til december 1942.
Med ledvogn nr. 815, fra Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.

Sporvejsmuseet

Med ledvogn nr. 815, fra Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm
Udgiver: Sporvejshistorisk Selskab (SHS).
København sporvognslinje 5 i nærheden af Vor Frelsers Kirke.

København. Vor Frelsers Kirke.
København sporvognslinje 5 på broen Dronning Louises Bro.

København. Dronning Louises Bro.
Endestation Sundby Hospital, sommeren 1939.

Endestation Sundby Hospital, sommeren 1939
Tegner: John Lundgren.
Udgiver: Sporvejshistorisk Selskab (SHS).
København sporvognslinje 5 i nærheden af Circus og National.

København transport now and then
Bruger: ijsselstadt.
Sprog: Dansk.
Dato: Før 2. juli 2016.
Motorvogn nr. 300, Københavns Sporveje. Brønshøj Torv i de gamle dage.

Linje 8 kom til Brønshøj Torv den 15. maj 1936, og havde endestation her frem til den 16. oktober 1953, hvor den blev afkortet til Degnemose Allé.
Den 1. maj 1965 blev linje 8 "bussificeret" og passerede igen Brønshøj Torv på sin vej til Tingbjerg.

Motorvogn nr. 300, Københavns Sporveje. Brønshøj Torv i de gamle dage
Tegner: John Lundgren.
Udgiver: Linde Apotek.
Motorvogn nr. 552 med bivogn, Københavns Sporveje. Brønshøj Torv i de gamle dage.

Linje 5 efteråret 1939. De store bogietog blev først sat i drift på linje 5 den 10. oktober 1939. Indtil da var Sporvejene veget tilbage for at anvende vogntypen i den smalle Nørregade.
Motorvogn nr. 320 med bivogn, Københavns Sporveje, Brønshøj Torv i de gamle dage.

Linje 5 vinteren 1938-39. Denne motorvognstype skulle have været udrangeret omkring 1940, men på grund af 2. verdenskrig blev vognene ombygget med større perroner og forlænget undervogn. De gamle sporvogne udgik helt af driften i sommeren 1966.
Ledvogn nr. 890, Københavns Sporveje .

Linje 5 var både den første og den sidste sporvognlinje med de nye ledvogne i drift. Linjen oprettedes den 24. april 1903 med rute fra Brønshøj til Christianshavn Linje 5 var Københavns sidste sporvognslinje og den sidste driftdag var den 23. april 1972.

Ledvogn nr. 890, Københavns Sporveje 
Tegner: John Lundgren.
Udgiver: Linde Apotek.
Scrapmotorvogn nr. 448 med bivogn, Københavns Sporveje.

På grund af 2. verdenskrig måtte man indstille bygningen af den populære bogievognstype og i 1942 kom de første scrapvogne på gaden på linje 2 og 5. Vognene blev kaldt "sparevogne" eller "swingpjatter" på grund af deres noget gyngende kørsel. Linje 5 opnåede det charmerende kælenavn "lortevognen" på grund af den gul-brune linjefarve.

Scrapmotorvogn nr. 448 med bivogn, Københavns Sporveje
Tegner: John Lundgren.
Udgiver: Linde Apotek.

For 40 år siden - linie 7 overgår til busdrift
Bruger: SporvognDK.
Sprog: Dansk.
Dato: Før 20. juni 2011.

Tilføj en kommentar

Tilføj en kommentar hvis du har nogen spørgsmål, rettelser eller tilføjelser til denne side.

Se også

Andre ting fra Københavns Sporveje (KS)
Billetter fra Københavns Sporveje (KS)
Fotos fra Københavns Sporveje (KS)
Links om sporvogne i København
Sporvognslinjer i København
Sporvognsmuseer i København
Sporvognsselskaber i København
Videoer om sporvogne i København

Sidst opdateret: 14. december 2018.

© 2004-2018: Henrik Boye
Tysklands flag
Storbritanniens flag
Udviklet af: Silas Boye Nissen
SPORVOGNSREJSER