København sporvognslinje 8 (nedlagt)

By: København (Danmark).
Sporlængde: 8,6 km.

Sporvidde: 1435 mm (normalspor).
Åbnet: 1. august 1901.
Nedlagt: 1. maj 1965.

Linjen kørte fra Degnemose Allé til Bodenhoffs Plads.

København bivogn 1538 på sporvognslinje 2 på gaden Børsgade (1965).

København bivogn 1538 på sporvognslinje 2 på gaden Børsgade (1965)
Udgiver: Sporvejshistorisk Selskab (SHS).
Dato: 22. april 1965.
København motorvogn 490 på sporvognslinje 8 på gaden Rantzausgade (1962-1964).

København motorvogn 490 på sporvognslinje 8 på gaden Rantzausgade (1962-1964)
Udgiver: Sporvejshistorisk Selskab (SHS).
Dato: 1962 til 1964.
København motorvogn 308 på sporvognslinje 8 ved endestationen Degnemose Allé (1958).

Linie 8-vognen er tegnet af arkitekt Knud V. Engelhardt og er bygget af Scandia 1911. Linie 7-vognen er en prøvevogn, der var udlånt fra Hamburg. Vognen - en såkaldt PCC-vogn. Den kom efterfølgende til Bruxelles, hvor den kørte i en årrække.

København motorvogn 308 på sporvognslinje 8 ved endestationen Degnemose Allé (1958)
Udgiver: Sporvejshistorisk Selskab (SHS).
Dato: Februar 1958.
Toetages motorvogne nr. 380 (Vulcan 1899) og 419 (Larsen 1915), på Rådhuspladsen, omkring 1925.

De toetages motorvogne var fra Frederiksberg Sporveje i 1919 og kørte på linie 8 frem til 1927 og på linie 17 frem til liniens nedlæggelse i 1931.

Toetages motorvogne nr. 380 (Vulcan 1899) og 419 (Larsen 1915), på Rådhuspladsen, omkring 1925
Tegner: John Lundgren.
Udgiver: Sporvejshistorisk Selskab (SHS).
Dato: 1924 til 1926.
Niels Ebbesens Vej 1920.

Niels Ebbesens Vej 1920
Tegner: John Lundgren.
Dato: 1920.

KS København 2 del
Bruger: Jean MIRÉ MAISON.
Sprog: Dansk.
Dato: Før 29. juni 2016.
København sporvognslinje Hovedlinien ved stoppestedet Rådhuspladsen.

København. Raadhuspladsen.

København transport now and then
Bruger: ijsselstadt.
Sprog: Dansk.
Dato: Før 2. juli 2016.
Motorvogn nr. 300, Københavns Sporveje. Brønshøj Torv i de gamle dage.

Linje 8 kom til Brønshøj Torv den 15. maj 1936, og havde endestation her frem til den 16. oktober 1953, hvor den blev afkortet til Degnemose Allé.
Den 1. maj 1965 blev linje 8 "bussificeret" og passerede igen Brønshøj Torv på sin vej til Tingbjerg.

Motorvogn nr. 300, Københavns Sporveje. Brønshøj Torv i de gamle dage
Tegner: John Lundgren.
Udgiver: Linde Apotek.
Motorvogn nr. 511, Københavns Sporveje.

Linje 8 var mest kendt for sine "gamle" sporvogne, men i linjens sidste halve leveår blev den begunstiget med arkitekt Lundings berømte bogiemotorvogne, ombygget til fast konduktør og uden bivogn. Folkeviddet havde sit særlige forhold til linje 8, og dagbladet "Politiken" berettede tit og ofte på bagsidens "At tænke sig" om vognstyrer Fodklang og konduktør Strop. Måske er det netop også derfor, man om sommeren kan opleve linje 8 på gummihjul i "Tivoli".

Motorvogn nr. 511, Københavns Sporveje
Tegner: John Lundgren.
Udgiver: Linde Apotek.
Motorvogn nr. 426 med bivogn, Københavns Sporveje.

Typisk gammelt linje 8 vogntog, som ældre københavnere husker det. Linje 8 kom til Brønshøj den 15. maj 1936, men blev senere i oktober 1953, afkortet til Degnemose Alle. Linjen blev omstillet til busdrift den 1. maj 1965. Linje 8 fik med sine grønne skilte tilnavnet "Altankassen", desuden også "Mergelbanen" på grund af det ældre materiel.

Motorvogn nr. 426 med bivogn, Københavns Sporveje
Tegner: John Lundgren.
Udgiver: Linde Apotek.

For 40 år siden - linie 7 overgår til busdrift
Bruger: SporvognDK.
Sprog: Dansk.
Dato: Før 20. juni 2011.

Kommentarer

10. december 2018: Hulubulu
Der er et udateret, men måske 100 år gammelt billede af linie 8 kørende gennem Cort Adelers Gade på Det kgl. Biblioteks billeddatabase. JFYI

Tilføj en kommentar

Tilføj en kommentar hvis du har nogen spørgsmål, rettelser eller tilføjelser til denne side.

Dit navn
Evt. din e-mailadresse
Din kommentar

Se også

Andre ting fra Københavns Sporveje (KS)
Billetter fra Københavns Sporveje (KS)
Fotos fra Københavns Sporveje (KS)
Links om sporvogne i København
Sporvognslinjer i København
Sporvognsmuseer i København
Sporvognsselskaber i København
Videoer om sporvogne i København

Sidst opdateret: 30. december 2018.

© 2004-2019: Henrik Boye
Tysklands flag
Storbritanniens flag
Udviklet af: Silas Boye Nissen
SPORVOGNSREJSER