Oslo motorvogn 521
Udstillet på museumBeskrivelse
Vognen blev overtaget af Kristinia Sporveisselskab i 1905 og blev ombygget og forlænget i 1922. Vognen var i Køln under 2. verdenskrig og blev bombet, men senere genopbygget der.
Var i Tyskland 1944-1946.
Sporvognens historie
Kristiania Kommunale Sporveie (KKS)
Nedlagt
1921: Leveret som Oslo motorvogn 521, fabrik KSS verksted/Siemens-Schuckertwerke (SSW), type mv, serie 121-137, bredde 2.00 m, længde 11.20 m, vægt 16.0 t, produceret 1921-1923, med 24 siddepladser og 44 ståpladser, motorkraft 102 kW, max fart 40 km/t.
Sporveien
I drift
1922: Ombygget til Oslo motorvogn 121 (ex Oslo motorvogn 521), fabrik HaWa, Siemens, serie 25-34, bredde 2.00 m, længde 10.00 m, vægt 12.5 t, produceret 1921-1922, med 20 siddepladser og 30 ståpladser, 2 aksler, 2 motorer, motorkraft 33 kW.
Kölner Verkehrs-Betriebe (KVB)
I drift
1944: Overtaget af selskabet som Köln motorvogn 521 (ex Oslo motorvogn 521), fabrik KSS verksted/Siemens-Schuckertwerke (SSW), type mv, serie 121-137, bredde 2.00 m, længde 11.20 m, vægt 16.0 t, produceret 1921-1923, med 24 siddepladser og 44 ståpladser, motorkraft 102 kW, max fart 40 km/t.
Sporveien
I drift
1946: Overtaget af selskabet som Oslo motorvogn 121 (ex Oslo motorvogn 521), fabrik HaWa, Siemens, serie 25-34, bredde 2.00 m, længde 10.00 m, vægt 12.5 t, produceret 1921-1922, med 20 siddepladser og 30 ståpladser, 2 aksler, 2 motorer, motorkraft 33 kW.
1950 - 1960.
Sporveismuseet i Oslo Vognhall 5
Åbent regelmæssigt
1967: Kommet på museum som Oslo motorvogn 121 (ex Oslo motorvogn 521), fabrik Busch/KSS, bredde 2.00 m, længde 11.90 m, vægt 15.0 t, produceret 1922, med 24 siddepladser og 44 ståpladser, 2 motorer, motorkraft 51 kW.
8. juli 1995.